Walka o procent

Walka o procent

Okres pomiędzy styczniem a kwietniem to czas, kiedy przeciętny Polak słyszy o organizacji pozarządowej. I niestety często wystarcza mu to na cały rok. Dlaczego? Walka o 1% procent podatku staje się coraz bardziej zacięta, żeby nie powiedzieć brutalna.

Rzutuje to niestety na opinię o III sektorze i przysłania wielką ilość akcji i programów, które organizują organizacje pozarządowe. Jednak kurczowe poszukiwanie przez NGOsy osób, które przekażą 1% przypomina sytuację, gdy ktoś układa wieloelementowe puzzle, ale nie zależy mu na odwzorowaniu danego zdjęcia, tylko na tym, by zebrać jak największą ilość elementów, bez ładu i składu.

Co więcej, spora część organizacji pozyskawszy taki odpis pozostawia darczyńcę samemu sobie przez cały rok, nie informując go o tym, jak zostały wydatkowane jego środki. Przypomina sobie jedynie o nim w następnym roku, znów błagając o pomoc, bez której organizacja nie jest w stanie przetrwać.

Kolejnym elementem, który może odrzucać od mechanizmu 1% jest operowanie w kampaniach mocnym ładunkiem emocjonalnym, który może wręcz przekształcić się w szantaż emocjonalny.

Na marginesie pozostawię tutaj problem zbierania 1% na subkonta i zgodności tego rodzaju działań z duchem ustawy wprowadzającej możliwość odpisu podatkowego na organizacje pożytku publicznego. Temat wymaga osobnego wpisu, dlatego wrócę do niego w jednym z najbliższych wpisów.

Co więc zrobić? Edukować i dywersyfikować.-

Edukować swoich darczyńców i osoby związane z organizacją. Troszczyć się o nich nie tylko w momencie, kiedy my ich potrzebujemy, ale przez cały rok. Informować ich na co przeznaczamy pozyskiwane od nich środki, jakie są efekty tych działań, co się udało, a co jeszcze chcemy zrobić. W dobrym tonie jest wysłanie newslettera raz na miesiąc, a listu raz do roku.

Dywersyfikować źródła pozyskiwania środków na działalność. Organizacja, która opiera się tylko na wpłatach 1% prędzej czy później może upaść. Bo mogą zmienić się przepisy prawne, kampania może nie wyjść, bądź kryzys może znacząco zmniejszyć wartość przekazywanych środków. Gdy jednak fundacja bądź stowarzyszenie pozyskuje także na regularnych darczyńców, sponsorów czy granty ma większą stabilność i pewność, że nie zabraknie jej środków na działanie.

 

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *