Pstryk, czyli zmiana

Pstryk, czyli zmiana

Zdobywam nową specjalizację – coraz częściej słyszę pytania nie tylko dotyczące kwestii fundraisingowych, ale te bardziej fundamentalne – o zmianę organizacji.

Problemy organizacji pozarządowych paradoksalnie są bardzo podobne – mobilizacja zespołu, kiedy tylko część rozumie i utożsamia się z ideą, problemy z wzajemną komunikacją i przepływem informacji, czy przepracowanie, które nie pozwala na zatrzymanie się i zastanowienie, czy to co robimy jest właściwe i sensowne.

Bo fundraising w organizacji nie będzie skuteczny, jeżeli wcześniej nie nastąpi zmiana – postaw, myślenia, odpowiedzialności. Dzięki temu zespół organizacji będzie przyzwyczajony do przestrzegania procedur i wewnętrznych reguł. Uporządkowanie tych schematów postępowania pozwoli na oszczędzenie czasu. A dzięki temu będziemy mogli w końcu przemyśleć, czy jest sens tak biegać z pustą taczką.

Intensywnie poszerzam swoją wiedzę z zakresu zarządzania zmianą w organizacji i niedawno wpadła mi w ręce książka „Pstryk” autorstwa Chipa i Dana Heatchów (w Polsce wydana przez Znak). To co mnie w niej ujęło, to prostota dokonywania zmian w zastałych organizacjach. I nie ma potrzeby, by angażować do tego wielkie środki, aparat państwowy, czy też wydawać olbrzymie środki na reklamę pewnych zachowań społecznych.

Ważniejsze jest znalezienie „jasnych punktów” – tych elementów, które w danej społeczności, czy też organizacji funkcjonują dobrze i na ich bazie zainspirowanie zmiany, zmieniając tylko trochę nawyki, które funkcjonują w zastałej strukturze.

Jeden z przykładów – kiedy amerykańscy badacze chcieli zmienić nawyki żywieniowe Amerykanów skupili się na jednej czynności, a właściwie jednym zachowaniu – promocji konsumpcji mleka odtłuszczonego w miejsce pełnotłustego. W trakcie konferencji prasowej pokazali, że w pełnotłustym mleku znajduje się tyle tłuszczu, co w pięciu plasterkach bekonu. To zadziałało na wyobraźnię odbiorców. Dwutygodniowa kampania promocyjna spowodowała, że na badanym obszarze Wirginii Zachodniej konsumpcja mleka odtłuszczonego wzrosła z 18% do 41%, a po sześciu miesiącach utrzymywała się na poziomie 35%. Co zdecydowanie poprawiło kondycję badanych osób.

Podobnych przykładów jest w książce wiele, ale nie chcę pozbawiać Czytelników przyjemności ich odkrywania. Stąd, jeżeli chcesz coś zmienić w swoim życiu, organizacji, czy otoczeniu – ta książka jest dla Ciebie – da Ci inspirację i metodologię do wprowadzenia zmian.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *