0

[Praktyczne NGO #1] Fundraising – jak zacząć?

Tym wpisem rozpoczynam cykl artykułów Praktyczne NGO. Chcę, żeby ten cykl był wsparciem dla organizacji, które dopiero startują, albo dotychczas w nikłym stopniu spotykały się z fundraisingiem, marketingiem, planowaniem strategicznym czy mediami społecznościowymi. Oczywiście dla organizacji bardziej zaawansowanych będzie to okazja do uporządkowania wiedzy.


Będę się dzielił wiedzą praktyczną. Bo ja po prostu jestem praktykiem. Uczestniczyłem w przygotowaniu wielu kampanii, ciężko pracowałem przy ich realizacji i cieszyłem się z sukcesów. A smuciłem się z porażek. Bo porażki też ponosiłem, dlatego w ramach tego cyklu będę się mógł z Wami podzielić także tym, co mi nie wyszło. Bo już wiem dlaczego i nie chcę, żebyście popełniali moje błędy.

A ponieważ dzielę się wiedzą praktyczną, to może się zdarzyć, że będziecie mieli inne zdanie, inne doświadczenia. I totalnie nie będziecie się zgadzali z moimi pomysłami. I to jest wspaniałe, bo jest przestrzeń na dyskusję w komentarzach. Z chęcią z Wami podyskutuję i czegoś się też nauczę z Waszych doświadczeń.

Zaczynajmy!

Mam takie doświadczenia, że często po pomoc i konsultacje zgłaszają się trzy typy organizacji:

  • świeżo założone, napędzane przez grupkę pasjonatów, którzy potrzebują pieniędzy na realizację ich wspaniałych pomysłów,
  • organizacje, w których nastąpiła wymiana kadry ludzkiej – czasem organizacje, które działają już bardzo długo i ze względów demograficznych bądź potrzeby wdrożenia nowych pomysłów pojawia się nowy zespół,
  • stowarzyszenia czy fundacje, które „stoją pod ścianą” – nie przeszedł grant, który pozwalał na ich spokojne funkcjonowanie i pojawia się nagląca potrzeba zdobycia pieniędzy na prowadzone akcje.

W każdej z tych sytuacji, pojawia się hasło – fundraising, jako taki Graal, który rozwiąże wszystkie problemy, najchętniej na zasadzie: zatrudnimy fundraisera, zapłacimy mu prowizję, a on przyniesie nam miliony w krótkim czasie.

Jeżeli masz taką myśl, to od razu odpowiadam – to tak nie działa. I nie zadziała. Dlaczego? Polecam Ci choćby tekst: Nie jestem Supermanem.

Fundraising to sztuka budowania relacji z ludźmi i zachęcania ich do zaangażowania dobroczynnego. A jak każda relacja jest długotrwała i wymierne efekty przynosi po jakimś czasie. Dlatego, jeżeli chcesz zacząć budowanie relacji i zbieranie pieniędzy, to najlepszym rozwiązaniem jest zaczęcie od siebie. Zostań Darczyńcą własnej organizacji. Ten jeden prosty krok niebywale zmienia sposób patrzenia na zaangażowanie Darczyńcy.

Jeżeli już zrobisz ten krok, to zobaczysz, że będzie Ci łatwiej prosić o wpłatę innych – rodzinę, przyjaciół, znajomych, panią z warzywniaka czy listonosza. Kluczowe jest przekonanie, które masz w głowie, że nie prosisz dla siebie. Co więcej – nie prosisz, a zapraszasz ludzi do zrobienia czegoś dobrego. Dajesz im niesamowitą szansę, by mogli zmienić mały kawałek świata.

Kluczowe w takiej propozycji jest kilka elementów:

  • idea – czyli dlaczego to robisz, co Cię napędza
  • marzenie – co chcesz zrealizować, jaki jest Twój wielki cel (najlepiej mierzalny i łatwy do wyobrażenia)
  • konkret – w jaki sposób 30 złotych Darczyńcy zmieni świat i przybliży organizację do zmiany świata.

Przygotuj swoją opowieść i ćwicz ją w rozmowach z Twoimi Darczyńcami. Zachęcaj ich do wspierania Twojej organizacji małymi, ale regularnymi kwotami. Gdy wykorzystasz już wszystkich kuzynów i sąsiadów, to pozostaje Ci lista kontaktów z Twojej komórki. Darczyńcy są wszędzie – wystarczy tylko poprosić.

Niebawem opublikuję darmowy kurs mailowy – jak budować historie, które otwierają portfele. Jeżeli chcesz się o nim dowiedzieć jako pierwszy – zapisz się na mój newsletter (po prawej stronie ekranu).

Oczywiście – zachęcenie ich do zaangażowania to dopiero pierwszy krok, ale chciałbym, żebyś go wykonał teraz. Odezwij się do osoby, z którą siedzisz w tym samym pomieszczeniu, zadzwoń do ostatnio wybieranych numerów. I zaproponuj im wspólną zmianę świata.

Jeżeli już zrobiłeś ten pierwszy krok, to niezmiernie się cieszę – bo wyruszamy w podróż, która zmieni Twoje życie i Twoją organizację.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *